Puheenvuoro Vantaan elinvoima- ja elinkeinopoliittisten periaatteista
Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut,
haluan aluksi kiittää elinvoima- ja elinkeinopoliittisten periaatteiden valmistelusta.
Pidän tärkeänä sitä, että Vantaa tunnistaa yrittäjyyden, kestävän liiketoiminnan ja yritysten kanssa tehtävän yhteistyön kaupungin elinvoiman perustana.
Kun puhumme Vantaan elinvoimasta, puhumme usein suurista investoinneista, kasvusta ja kilpailukyvystä. Ne ovat tärkeitä, mutta elinvoima ei synny vain suurista yrityksistä.
Haluan muistuttaa tässä kohtaa, että elinvoima syntyy myös pienyrittäjistä, yksinyrittäjistä, kivijalkayrittäjistä eli paikallisista palveluista.
Suomi on mikroyritysten maa: 96 prosenttia suomalaisista yrityksistä on alle 10 hengen mikroyrityksiä. Elinkeinoelämän Keskusliiton mukaan mikroyritykset työllistävät jopa lähes 300 000 ihmistä.
Siksi pienyrittäjät eivät ole elinkeinopolitiikan sivulause, vaan sen ydintä.
Olen erityisen tyytyväinen kirjaukseen, jonka mukaan Vantaa varmistaa osaltaan, että yritykset toimivat vastuullisesti yhteiskuntavastuun, ympäristön ja työntekijöiden kannalta. Tämä on tärkeä viesti.
Elinvoima ei voi tarkoittaa kasvua hinnalla millä hyvänsä, vaan sen pitää olla kestävää, reilua ja vastuullista.
Samalla meidän pitää huolehtia siitä, että vastuullisuus ja kasvu ovat mahdollisia myös pienille yrityksille. Monelle yksinyrittäjälle ensimmäisen työntekijän palkkaaminen on valtava askel.
On siis hyvä muistaa että myös mikroyritykset ovat paitsi nykyisiä, myös tulevia työllistäjiä.
Kaupungin tuki voi tarkoittaa selkeää neuvontaa, sujuvaa asiointia, apua lupiin, tiloihin, verkostoihin, hankintoihin tai rekrytointiin.
Ennen kaikkea se tarkoittaa sitä, että yrittäjä ei jää yksin etsimään oikeaa ovea.
Kiitän siitä, että näissä periaatteissa suunta on oikea.
Seuraava tärkeä askel on varmistaa, että nämä kirjaukset näkyvät myös yrittäjien arjessa.
Suurten investointien rinnalla meidän on nähtävä myös pienyrittäjät kaupungin kumppaneina.
Kiitos.
Vantaan kaupunginvaltuusto 22.6.2026